Kršćanska sadašnjost d.o.o.

Bijela krivnja – knjiga o problemima manjine i krivnji većine

Afroamerikanac George Floyd 25. svibnja 2020. uhićen je pod sumnjom da je pokušao platiti račun u trgovini krivotvorenom novčanicom od 20 američkih dolara u Minneapolisu. Nakon što je prodavač pozvao policiju, Floyd je uhićen te je preminuo nakon što je bijeli policajac Derek Chauvin koljenom pritiskao njegov vrat gotovo devet minuta.

Ovaj nemili događaj potaknuo je niz prosvjeda i nereda koji već danima traju u Sjedinjenim Američkim Državama, kao i u svijetu, a usmjereni su protiv prekomjerne uporabe policijske sile i izostanka odgovornosti policijskih službenika te protiv rasne nejednakosti u SAD-u. 

Na ove događaje reagirao je i papa Franjo, koji je telefonom nazvao biskupa El Pasa Marka Seitza nakon što je ovaj biskup sudjelovao u molitvenom prosvjedu za Georgea Floyda, a nazvao je i predsjednika Američke biskupske konferencije Josea Gomeza da bi izrazio svoju solidarnost i blizinu s Amerikancima tijekom ovoga razdoblja nemira. Na općoj audijenciji, papa se s velikom zabrinutošću osvrnuo na socijalne nemire i poručio da ne smijemo tolerirati i zatvarati oči pred bilo kojom vrstom rasizma ili isključivosti, a pretvarati se da branimo svetost ljudskoga života. Kritizirao je i nasilje koje se događalo, a koje je autodestruktivno i šteti samim ljudima.

Trenutna situacija u SAD-u ponovno je potaknula mnoge rasprave i polemike. Dok jedni tvrde da rasno nasilje eskalira u dugom povijesnom slijedu koji se vuče još od vremena crnačkoga ropstva, drugi zastupaju stajalište da se ne radi o sustavnom policijskom rasizmu koliko o medijskoj i političkoj narativi u službi različitih interesa, koja se ovakvim događajima služi za promicanje vlastite agende. 

I dok se sve glasnije zahtijeva svrstavanje na neku od ovih strana, istodobno nije lako nazrijeti pravu istinu o svim tim događajima koji mogu zbunjivati kršćane, tim više što se događaji i ideje snažno politiziraju. U svemu uvijek treba imati na umu ljudsko dostojanstvo. Drugi vatikanski koncil naučava: »Nikada ljudi nisu imali tako izoštren smisao za slobodu kao danas, a istodobno nastaju novi oblici društvenog i psihičkog ropstva. Dok svijet tako živo osjeća svoje jedinstvo i uzajamnu ovisnost pojedinaca u nužnoj solidarnosti, uza sve to ostaje silno rastrgan u suprotnostima zbog silâ koje se međusobno bore; još naime traju oštri politički, društveni, gospodarski, rasni i ideološki razdori [...]« (Gaudium et spes, 4). »Prema gotovo jednodušnom uvjerenju vjernikâ i nevjernikâ, sve na zemlji treba biti usmjereno prema čovjeku kao svojem središtu i vrhuncu. Ali što je čovjek? On je o sebi iznio i iznosi mnoga mnijenja, različita pa i suprotna, u kojima se često uzvisuje kao apsolutno mjerilo ili se obezvrjeđuje sve do očaja, pa je stoga tjeskoban i smeten. Budući da Crkva duboko proćućuje te tegobe, ona može – poučena Bogom objaviteljem – na njih dati odgovor kojim se ocrtava pravo čovjekovo stanje, objašnjuju njegove slabosti te se ujedno mogu pravo priznati njegovo dostojanstvo i njegov poziv.« (Gaudium et spes, 12).

Javljaju se i težnje koje su sklone za sve optužiti neoznačenu većinu, međutim, takvo plošno poimanje stvarnosti često nije vođeno činjenicama, nego unaprijed zadanim svjetonazorskim i ideološkim okvirima.

Postoji tako fenomen “bijele krivnje”. U knjizi Bijela krivnja / White guilt autora Erica Gansa, izdanoj dvojezično na hrvatskom i engleskom jeziku, bijelu krivnju promatramo kao žrtvovnu situaciju u kojoj dominantnu većinu automatski okrivljavaju nepovlaštene i ugrožene manjine ili one manjinske grupacije koje sebe doživljavaju nepovlaštenima ili ugroženima.

Američke rasne veze i bijela krivnja mogu se donekle preslikati i na druge društvene odnose u različitim kulturama. Jako je komplicirano, međutim, takav antropološki raster primijeniti na hrvatski slučaj. Ništa u Hrvatskoj nije jednostavno, pa tako ni koncept koji je začet u Sjedinjenim Državama kao međurasni problem te ga nije tako lako uporabiti kao egzegetsku praksu kojom bi se 'snimila' hrvatska povijesna i aktualna situacija. A opet, u nekim aspektima on savršeno ocrtava ono problematično u našoj povijesti i sadašnjosti, kako to u uvodu knjige pojašnjava prevoditelj Antun Pavešković.

Naslov ove knjige ne znači rasnu oznaku, iako je njezin autor svojedobno krenuo od međurasnih problema u Sjedinjenim Američkim Državama. Bijela krivnja oznaka je onih progonstvenih diskursa koji, na tragu nekadašnjih pokreta za emancipaciju  manjina, gotovo po inerciji optužuju većinu, često samo zato što je većina. Ona je, za razliku od manjinskih skupina, neoznačena. Njezini se pripadnici prirodno uklapaju u društvo bez elemenata otklona od većinskog identiteta. Zato ovdje bijelo znači neoznačenost, simbolički nedostatak bilo kakve 'boje', a krivnja status koji se implicira većini za stvarne i izmišljene probleme manjinskih autsajderskih grupacija. Ako je u SAD biti bijelac, izvorni govornik engleskoga jezika, kršćanin ili Židov potencijalni motiv za pridavanje krimena, u Hrvatskoj je istoznačno biti etnički Hrvat, katolik, politički neeksponiran.

Autor knjige progovara o bijeloj krivnji i u drugim kontekstima, ne samo međurasnim, poput Hiroshime i Auschwitza, Vijetnamskog sindroma, islamskog ekstremizma, globalnog zatopljenja i drugima.

Čitav govor o bijeloj krivnji smješta se zapravo u kontekst generativne antropologije, čiji je Gans utemeljitelj, a ona se temelji na originarnoj hipotezi – to je hipoteza da je ljudsko zasnovano događajem koji je pamtljiv kao trenutak kad je odaslan prvi znak ljudskoga jezika. I već se tu rađa potencijalno nasilje jer pojedinci počnu željeti neki objekt koji dotad njihov uzor, onaj »prvi« član grupe, posjeduje, a odjednom im postaje takmac. Prema Girardu, na čijoj misli Gans gradi, ali je i dalje razvija, grupa ga s vremenom ubije kako bi prisvojila ono što on ima, a za čime grupa žudi. Time se ubojstvo, ogorčenje i mržnja nalaze u korijenu ove prekretnice na kojoj je skupina spašena, jer na vrhuncu krize, u totalnom kaosu čiji je jedini sadržaj međusobno istrebljenje, nasilje svi-protiv-svih preobraća se u jednodušno nasilje svi-protiv-jednog. Žrtvovanje jednoga omogućuje preživljavanje svih ostalih. Prema Gansu pak, nekontrolirano nasilje obuzdava se odlaganjem, tj. odgodom nasilja. U originarnoj sceni, želje pojedinaca koji okružuju središnji objekt mogu potencijalno voditi u nasilje. Ljudsko društvo rođeno je kada su kretnje kojima pokušavamo prisvojiti objekt transformirane u kretnje reprezentacije (odbačene kretnje prisvajanja) koja odgađa nasilje spram objekta podjednako kao i unutar grupe.

Ovo vrlo aktualno štivo, iako zahtjevno, pomoći će vam da bolje razumijete trenutnu situaciju i povijesna kretanja ove bremenite napetosti američkih rasnih veza, ali i drugih vrsta odnosa u kojima je prisutna bijela krivnja.

Kako naručiti?

Naše knjige možete prelistati, pogledati i kupiti u našim knjižarama u Zagrebu, Splitu, Osijeku, Zadru, Karlovcu i Mariji Bistrici.

Svima koji i nadalje žele kupovati naša izdanja iz udobnosti i sigurnosti vlastitoga doma, osiguravamo mogućnost narudžbe i kupnje i na sljedeće načine:

 1. Web knjižara: www.ks.hr

 2. Telefonom: 01 / 63 49 030;  01 / 63 49 031

    Nazvati možete od ponedjeljka do petka 8 – 16 sati
    (Naručeno možete platiti po predračunu, pouzećem)

3. Elektronskom poštom: e-mail: ks-prodaja@ks.hr
   
Dovoljno je da navedete svoje podatke, naslove i količinu primjeraka te adresu dostave
    (Naručeno možete platiti po predračunu, pouzećem)

Na sve kupovine iznad 100,00 kn poštarina je besplatna.
Naručene naslove isporučujemo dostavnom službom.

Misao dana

Sam otac Pio je, sa svoje strane, posvjedočio: »Sve se svodi na sljedeće: razdire me ljubav prema Bogu i prema bližnjemu. Bog mi je neprestano na pameti i urezan u srce. Ne gubim ga nikada iz vida: dirnut sam promatrajući njegovu ljepotu, njegove osmijehe, njegovu uznemirenost, milosrđe, osvete ili, bolje rečeno, strogoću njegove pravde.« (Stefano Campanella, “Milosrđe u oca Pija“)

na vrh
×
Prijava
Poslati ćemo vam zaboravljenu lozinku
×
Registrirajte se kao novi web kupac
  • Kupujte naslove iz naše ponude
  • Primajte obavijesti o novim naslovima
  • Kreirajte svoju listu želja
  • Pratite povijest vaših narudžbi

Vaši podaci su zaštićeni i poznati samo uredništvu naše web stranice. Naša tvrtka se obvezuje da će s vašim podacima postupati u skladu s odredbama Zakona o zaštiti osobnih podataka.