Kršćanska sadašnjost d.o.o.

USUSRET PAPI - TEOLOŠKI ČETVRTAK O KATOLICIMA U BIH

Pitanje katolika u BiH, pojasnio je uvodeći u susret, voditelj tribine don Anton Šuljić, već je dugo na redu kao tema, ali sad se ono ponudilo samo od sebe budući da će sljedeći vikend papa Franjo pohoditi tu zemlju i katolike u njoj.

Generalni tajnik BK BIH mons. Ivo Tomašević iznio je svjedočanstva kao i porazne brojke, ali izrazio i nadu da će katolici u BiH opstati sukladno vjeri i ljubavi koju istinski budu osjećali i prema svome Gospodinu, ali i prema svojoj domovini. "Prema podacima Katoličke crkve na području BiH 1991. godine živjelo je ukupno  835 170 katolika, većinom Hrvata, a sada ih, prema crkvenim statistikama, na kraju 2014. godine živi svega 420 294", rekao je mons. Tomašević i nastavio nizati poražavajuće brojke koje se prije svega odnose na broj župa koje imaju manje od 100 stanovnika, što je osobito alarmantno za područje Banjolučke biskupije.

O tim je podacima i stanju govorio mr. Frano Piplović, nekadašnji konzul RH u Banjoj Luci, pri čemu je iznio niz podataka koji jasno pokazuju da se za katolike u BiH, posebice one koji žive u Republici srpskoj sve čini da bi im se otežao povratak, koji je ionako zastrašujuće mali, ali i da bi ih se perfidnim administrativnim i sudskim sredstvima privolilo da napuste svoje domove. On je prikazao i niz fotografija koje bolno dočaravaju stvarnost katolika u Banjolučkoj biskupiji. Ustvrdio je da je najbolje stanje, što se tiče broja katolika, na području Mostarsko-trebinske biskupije, dok je na području Banjolučke biskupije stanje "alarmantno". "Povratak kao takav, zbog opstrukcije, na to područje gotovo je nemoguć jer ljudi nemaju novca za obnoviti kuće, a i kompletan društveni okvir je nedostan. A pored ovoga vidim problem u propisima vezanima uz nacionaliziranu imovinu koju Katolička crkva i pojedini katolici ne mogu vratiti, no taj problem nema SPC. Sljedeći problem su dugotrajni sudski postupci koji se tako vode tako da izluđuju i na koncu osiromašuju one katolike koji ih pokreću, a imamo i još jedan veliki problem vezan za Zakonom o nepokretnosti nekretnine i da nije bilo bošnjačkoga protivljenja i organiziranosti, taj bi zakon već stupio na snagu, a omogućio bi to da gdje god smo vlasnici nekretnine, a ne koristimo je jer ju je zaposjeo i koristi je netko drugi, mi plaćali porez", naveo je Piplović.

Smještajući situaciju katolika u BiH u širi povijesni kontekst dr. Josip Jurčević posebno je naglasio kako se nikad u povijesti te zemlje nije dogodilo da je Katolička crkva izgubila toliko ljudi i toliko prostora odjednom i to u tako kratkom vremenu. "Dokle god bude ovakvo institucijsko stanje u RH - a hrvatske su institucije bile najnespremnije odgovoriti na velikosrpsku agresiju - dotle ćemo imati problem. Demografski, kad gledamo statistike, moglo bi se reći da su tri hercegovačke županije najbolje prošle, čak je u Neretvanskoj županiji i porastao broj katolika, no sve je to ipak netočno jer su se mnogi mladi iselili, a ljudi iskazuju da oni još uvijek tamo žive", rekao je Jurčević ustvrdivši da je u tom pogledu još veći problem, posebice u Banjolučkoj biskupiji, struktura stanovništva koja je pretežito starije dobi i za desetak godina, rekao je, prijeti posvemašnji nestanak katolika iz tih područja.

U živoj diskusiji izmijenjena su iskustva i izražene nade da će se, ako ništa drugo, barem zaustaviti trend nestanka katolika iz BiH, da bi se neki katolici i vratili kad bi postojale pravne i druge pretpostavke da bi se moglo mirno živjeti u BiH, a sva se trojica nadaju da će pohod pape Franje ohrabriti katolike kao i ostale da uspostave bolje odnose i teže pravednijemu miru. Sva trojica vidjela su budućnost katolika u jedinstvenoj BiH u kojoj će katolici samo kvalitetom i prihvaćanjem te zemlje kao svoje jedine domovine moći ostvariti svoje težnje i svoja prava.

Misao dana

Kad netko kaže transcendencija, kaže nešto što nas nadilazi. Dakle, ako krećemo u lov za nečim što nas nadilazi, ulazimo u određenu tragiku. Obitelj je vazda mjesto gdje to ne funkcionira, jer ona ponajprije i nije mjesto funkcionalno, nego egzistencijalno. Ona je uvijek, kao svaka pustolovina, prošarana sukobima, zastojima, uvrjedama koje izazivaju svađu i koje zahtijevaju praštanje. Već od početka, stvari su krenule loše. Muškarac i žena uzajamno se upropašćuju. Kain ubija Abela, jedna Tamara odlazi u postelju sa svojim svekrom Judom, druga Tamara daje se obljubiti od polubrata Amnona, Abšalom vodi rat protiv svojega oca kralja Davida ... Tako da je očekivanje Mesije očekivanje Onoga koji pomiruje braću (svršetak Knjige Postanka i priče o Josipu) i koji će obratiti srce otaca k sinovima, a srce sinova k ocima (Mal 3, 24 – posljednja riječ, u katoličkom kanonu, cijeloga Starog zavjeta). (Fabrice Hadjadj, “Što je to obitelj? Slijedom transcendencije u gaćama i drugih ultraseksističkih

na vrh
×
Prijava
Poslati ćemo vam zaboravljenu lozinku
×
Registrirajte se kao novi web kupac
  • Kupujte naslove iz naše ponude
  • Primajte obavijesti o novim naslovima
  • Kreirajte svoju listu želja
  • Pratite povijest vaših narudžbi

Vaši podaci su zaštićeni i poznati samo uredništvu naše web stranice. Naša tvrtka se obvezuje da će s vašim podacima postupati u skladu s odredbama Zakona o zaštiti osobnih podataka.