Kršćanska sadašnjost d.o.o.

Iz riznice izdanja KS-a: Natuknica o nesreći

 

Rječnik biblijske teologije označio je početak biblioteke Kršćanske sadašnjosti Volumina theologica. Koliko je informativna kratka natuknica o nesreći, prosudite sami iz teksta koji donosimo u nastavku. Napominjemo da rječnik tumači pojmove prema tome kako se oni percipiraju u skladu s poviješću vjere u biblijskoj judeo-kršćanskoj tradiciji.

Nesreća

Ljudska se obitelj neprestano sudara s kolektivnim nevoljama, svaki je put zatečena njihovom iznenadnošću, njihovom veličinom, njihovim slijepim determinizmom. Odjek tih patnji nalazimo tokom cijele Biblije: rat, glad, potop, oluje, oganj, bolest, smrt. Čovjeku kojemu nije dovoljno prirodno obrazloženje, apokalipse otkrivaju tajanstvenu dimenziju tih pojava, i tako čovjeku otkrivaju njega samoga.

Nesreća i Božji naum. – Nesreća, gledajući i površinski i dubinski, poremećaj je neke ravnoteže. Srodna je kazni, u tom smislu što u krajnjoj liniji proizlazi iz čovjekova grijeha, ali se od nje i razlikuje, jer obuhvaća svekoliko stvorenje i jer jasnije razotkriva lice Sotone komu je svijet podvrgnut dok traje vrijeme kušnje (Job 1,12; Mt 24,22). Nesreća je kolektivni 'udarac' (nāgaʿ, udariti) koji otkriva u kolikoj mjeri grijeh djeluje u ljudskoj povijesti (Otk 6; 8,6-11,19).

Rat, glad, kuga, smrt: te Božje bičeve Otkrivenje ne prikazuje naprosto kao sastavni dio vremena. Jer, ako preko tih književnih veza uzađemo do ranijih apokalipsâ, naići ćemo na struju koja od posljednjih knjiga židovstva (Mudr 10-19; Dn 9,24-27; 12,1) preko psalama (Ps 78; 105) i prorokâ (Ez 14; 21; 38; Iz 24; Sef 1,2sl) dopire sve do egipatskih zala (Izl 7-10). Smisao nesreće biva tada jasan: ona je djelić onog velikog suda koji se zove Pasha. Eshatološko oslobođenje koje proživljavamo ima svoj pralik u oslobođenju prve Pashe i prvog izlaska.

Ako se gleda u tom pashalnom svjetlu, nesreća otkriva svoje lice: u trenutku kad u njoj moć smrti što je ima grijeh slavi pobjedu, odzvanja početak njezina poraza i Kristove pobjede. Zbog Božje ljubavi koja djeluje u križu nesreća mijenja svoj smisao (Rim 8,31-39; Otk 7,3; 10,7).

Čovjek pred nesrećom. – Ako je nesreća takva, čovjek mora na nju gledati očima istine. Ne smije huliti (Otk 16,9) niti se obraćati kumiru da ga iz nje izbavi (2 Kr 1,2-17; Iz 44,17; 47,13). U njoj mora prepoznati znak vremena (Lk 12,54sl), odraz svoga ropstva grijehu i navještaj skorog Spasiteljeva pohođenja (Mt 24,33). Kao anticipacija dana Jahvina, nesreća je ultimatum za obraćenje (Otk 9,20sl), poziv na budnost (Mt 24,44). No nadasve, ona je početak našeg posvemašnjeg oslobođenja: »Kada to počne bivati, uspravite se i podignite glave, jer je blizu vaše oslobođenje« (Lk 21,28).

Na toj eshatološkoj liniji prirodno je da nesreća prati širenje Riječi u svijetu (Otk 11,1-13), jer ona je na svoj način izraz paralelnog razmaha Antikristova misterija. Ali nadasve je važno da je kršćani proživljavaju u sigurnosti da ih Bog ljubi (Lk 21,8-19) i u Kristovoj snazi (2 Kor 12,9). Takvo duševno stanje – koje je izrazito eshatološko, a koje nesreća mora u nama podržavati – biva tada iščekivanjem; nesreća je, naime, svjedočanstvo rađanja novoga svijeta i djelovanja Duha koji svekoliko stvorenje stavlja na put posvemašnjeg otkupljenja (Mt 24,6sl; Rim 8,19-23).

Misao dana

Dragi prijatelji, ne zaboravite: vi ste njiva vjere! Vi ste Kristovi atleti! Vi ste graditelji jedne ljepše Crkve i jednoga boljeg svijeta. (Papa Franjo, „Poruke mladima”)

na vrh
×
Prijava
Poslati ćemo vam zaboravljenu lozinku
×
Registrirajte se kao novi web kupac
  • Kupujte naslove iz naše ponude
  • Primajte obavijesti o novim naslovima
  • Kreirajte svoju listu želja
  • Pratite povijest vaših narudžbi

Vaši podaci su zaštićeni i poznati samo uredništvu naše web stranice. Naša tvrtka se obvezuje da će s vašim podacima postupati u skladu s odredbama Zakona o zaštiti osobnih podataka.