Kršćanska sadašnjost d.o.o.

Osvrt na Susret s autorom Božidarom Prosenjakom u Osijeku

"Tesar", romansirani životopis svetoga Josipa, na petome "Susretu s autorom" predstavili su Božidar Prosenjak, autor i don Anton Šuljić, moderator susreta u osječkoj knjižari Kršćanske sadašnjosti "Dr. Josip Turčinović". Moglo se čuti kako  je gostu-piscu do sada objavljeno, kod različitih izdavača, više od 50 naslova, s time što je djeci namijenio veći broj od 30 . Neki su mu radovi prevedeni na preko 20 svjetskih jezika, a jedna od poznatijih knjiga je svakako "Divlji konj", koja je u Hrvatskoj  uvrštena i u osnovnoškolsku lektiru i doživjela je čak 20 izdanja, plus prijevodi na strane jezike.  Primio je brojne književne nagrade, no  najznačajnije su Ivana Brlić Mažuranić i Grigor Vitez.

Budući da je ovo "Tesarovo" već drugo izdanje pod okriljem Kršćanske sadašnjosti, znači da je pronašao svoje čitatelje, a upravo to najviše od svega veseli svakoga književnika, kaže Božidar Prosenjak.  Na pitanje  je li odabrao  svetoga Josipa zato što on baš i nije prečesto tema autora, pa čak i u  Novome zavjetu se spominje samo u 12 redaka, složio se i dodao kako mu u Bibliji nisu dali ni jednu riječ, a on je odlučio učiniti nešto posve suprotno i dati mu priliku da progovori o sebi. I ostao je, kaže, začuđen koliko je mnogo toga imao reći, o čemu svjedoči i komentar umjetnika, koji je knjigu trebao oslikati. Konstatirao je, naime, kako je taj tesar imao u životu probleme vrlo slične njegovima.

Upitan kako je bilo pisati o Isusu, djetetu, dječaku, mladiću Božidar Prosenjak odgovara kako je to složena priča, jer Josip je bio zaljubljen u Mariju, kao djevojku: Tu je, dakle, riječ i o naravnoj ljubavi. I kada mu se očitovalo da ona nosi Mesiju, nerijetko se pitao - kad ga rodi, gdje će biti njegovo mjesto. Hoće li nestati iz njezinoga svijeta i ljubavi, a svatko tko je doživio veliku ljubav i poslije razočarenje, zna da se vrlo teško oporavljati.  Ipak, dodaje pisac, dogodila se čudesna transformacija. Obično se zaboravlja da u židovskoj kulturi majka odgaja djecu do pete godine, a potom – otac. Pa je mnogo toga Isus baštinio  upravo od Josipa.  Isto tako, podsjeća gost. kako se  često podcjenjuje svetoga Josipa i zaboravlja kako je uz Mariju, veličanstvenu osobu,  morao stajati  muški lik, koji joj je ravan. A ovdje je  riječ o čovjeku čvrste vjere, velikih, ključnih odluka, koji je uvijek bio prisutan kad je Isusu najviše trebao, ali istodobno svjestan da je to božanski sin i kad on uspostavlja vezu sa svojim pravim ocem, Josip se sklanja i ne pravi mu zapreku.

No osim kroz priču o Tesaru, don Anton Šuljić sjajno je proveo prisutne i ostalim djelima Božidara Prosenjaka naglasivši kako se u njima, bez obzira o kojoj je vrsti literature riječ, skreće pozornost na temeljne  ljudske vrijednosti. Jedna od spomenutih  bila je i priča u kojoj je "Sijač sreće" objasnio kako se sreća ne stječe grabljenjem prema sebi već raširenih ruku. Zato  imamo mnogo razloga pročitati ono što je napisao Božidar Prosenjak, poručio je don Anton Šuljić.

Misao dana

Kao što postoji grijeh neumjerenosti u jelu i piću, postoji i grijeh neumjerenosti u govoru, samo što se kao ispovjednik ne sjećam da mi je dosad netko povjerio takvu vrstu grijeha. Nisam bolji od otaca svojih, rekao bi biblijski pisac, pa se, nažalost, ni ja nikada nisam zbog toga ispovjedio. (...) Isto smo tako obvezani na vjernost svojoj temeljnoj misli u jednom govoru ili razgovoru te zbog velikog proširivanja teme često snosimo odgovornost zašto se ono glavno i vrijedno izgubilo u sporednom i nevažnom. (Anton Tamarut, “Oduševljeno bez fanatizma”)

na vrh
×
Prijava